Boost din fertilitet

Vidste du at i 2012 blev ca. hvert 12.barn undfanget med en eller anden form for fertilitets hjælp?

Jeg har gennem mange år behandlet kvinder (og mænd….) med fertilitets problemer med rigtig gode resultater – for heldigvis er der rigtig meget man kan gøre på naturlig vis. I bund og grund handler det om at balancere hormonerne og optimere kroppen og de energitiske forhold, der har med graviditets “funktionen” at gøre. Dette handler om at skabe overskud til at undfangelsen kan finde sted, at der efterfølgende er energi til både at holde fosteret på plads (så man ikke aborterer) og løbende give liv til forsteret, så det kan udvikle sig som det skal.

Akupunktur er i mange år blevet brugt (og bliver ofte også brugt af jordmødre) til både at booste fertiliteten og til at afhjælpe graviditets gener. Det kan du læse mere om her.

Alt behandling vil selvfølgelig være individuel, men her er nogle hurtige kosttips til hvordan du selv kan starte hjemmefra.

1: Stabiliser dit blodsukker.

Et svingende blodsukker kan betyde forhøjede mængder insulin i blodet, dårlig kvalitet insulin eller nedsat evne til at transportere energi ind og ud af cellen. Ud over at give symptomer som energiforladthed, humørsvingninger, pms, vægtstigning m.m. vil det skabe en hormonel ubalance der også påvirker dine kønshormoner.

Et stabilt blodsukker kræver:

  • Gode proteiner, husk også de vegetabilske som bønner, linser, quinao osv.
  • Gode koldpressede olierLæs evt mere her

 HUSK: steg kun i olier der kan tåle opvarmning som olivenolie, kokosolie og smør.

  • Masser af fibre. Få dem gerne fra de grove, grønne grøntsager,  kål og fuldkorn.

Hold din tallerkenfordeling på

  • 50% grønt
  • 25% proteiner og gode fedtstoffer
  • 25% kulhydrat i form af rodfrugter, fuldkorn, kortofler, søde kartofler m.m.

Udgå:

  • Alle former for sukker og light produkter
  • De hurtige kulhydrater som hvid pasta, hvidt brød, hvide ris osv.
  • Dårligt fedt som billige ikke-koldpressede mad olier
  • Industri fremstillede fødevarer som færdig kager, fast food osv.
  • Begræns eller fjern mælkeprodukter.

2: Opmærksomhed på mælken!

Mælkeprodukter påvirker din hormonbalance bl.a. via fedtsammensætningen, de hormoner der findes i mælken og via mælkesukker.  Er man overfølsom overfor mælk kan det give skjulte symptomer, dvs. symptomer der ikke opstår som en decideret allergisk reaktion, men som svækker systemet over tid og gør det mere kompliceret at finde den præcise årsag. Dette kan være f.eks. astma, udslæt, hovedpiner og nedsat fertilitet

 Så skru ned for mælken, der er ikke noget i mælk man ikke kan få andre steder fra. Erstat fx med grove, grønne grøntsager!!!

3: Vitaminer og mineraler.

Der florerer mange udsagn om at hvis man bare spiser varieret, får man det man har brug for. Det ville måske også være rigtigt hvis vi havde levet for 200 år siden.

Nu er problemet bare at den levevis vi har i dag med både dårlig sammensat kost, dårlig kvalitet kost, stress, sukker, rygning, alkohol, forurening osv.,  dræner vores kroppe for vitaminer og mineraler og stiller store krav til vores system, for at opretholde en balance og en optimal funktion. Derfor er det vigtigt at sørge for, som minimum, at få et godt multivitamin/mineral tilskud hver dag. Derudover har mange mennesker brug for noget ekstra, når kroppen står overfor en “opgave” som en graviditet, både hvis man gerne vil booste sin fertilitet, men også hvis man allerede er gravid.

Generelt styrkende for fertilitet er:

  • En multivitamin/mineral, der lægger en generel base og sørger for bedst mulig optagelse af enkelte tilskud.
  • En multi B-vitamin, der indeholder alle 5 B-vitaminer.  (Heraf er en af dem folinsyre, som de fleste ved er nødvendigt i forbindelse med en graviditet)
  • Zink, der indgår i dannelsen af hormoner. OBS. vores forbrug øges med op til 50% ved graviditet og amning.
  • En god ren fiskeolie, der er med til at skabe balance mellem omega3 og omega6 som nævnt i punkt 2.
  • D-vitamin, som mange af os i norden mangler, da vi både lever mørkt og bruger store mængder solcreme når vi endelig er i sol, hvilket nedsætter dannelsen af D-vitamin i huden. D-vitamin indgår i dannelse af alle hormoner, incl. insulin og kønshormoner.

4: Stress ned!!!!!

Stress påvirker alle funktioner i kroppen negativt.

Den verden vi lever i idag stiller fortsat flere og flere krav til os på mange niveauer. Mange af os er i en situation hvor vi ikke lige kan ændre på de ydre stress faktorer, men vi kan ændre på vores måde at håndterer dem på.

Tænk aktivt i at finde en måde, der passer til dig, hvorpå du kan få ro på dine tanker og dit nervesystem, om det er yoga, meditation, åndedrætsøvelser, en tur i sauna eller noget andet.  Prøv også at skær i den konstante påvirkning fra tv, internet, smartphones osv. Det kan være en kæmpe udfordring, men det gør dig godt.

Læs mere om stress her

5: Motion!

Generelt påvirker motion fertiliteten positivt, ved bl.a. at øge insulinfølsomheden og derved være med til at stabilisere blodsukkeret. Så sørg endelig for at få brugt kroppen! Vær dog opmærksom på at for meget eller for hård træning kan have den modsatte effekt og virker stressende for kroppen. Nyere forskning viser at alt over 5 timers ugentlig træning sænker fertiliteten betydeligt. Dog viser forskning også at er motion øger fertilitet for alle med et BMI over 25, også mere end de 5 timer.

Så husk motion, men med måde!

Du kan booke tid online HER eller kontakte mig direkte. Kontakt

Reklamer