Mere kaffe, tak…

Jeg møder tit folk der er af den opfattelse, at når jeg nu arbejder med det jeg gør, så spiser jeg nok ”rigtig” hele tiden og lever et liv med yoga, mindfullness og ro i sjælen. Sandheden er, at min virkelighed nok ikke er så meget anderledes end mange andres.

For 4 år siden blev jeg skilt og jeg har være igennem de hårdeste 4 år af mit liv. Jeg har også børn som jeg ind imellem synes er helt umulige (og som helt sikkert ville sige det samme om mig, hvis du spurgte). Jeg drikker også for meget kaffe nogengange, glemmer at spise og glemmer i det hele taget alt i perioder. Jeg synes det er super udfordrende at være selvstændig, men elsker det dog samtidig og kan ikke forestille mig det på andre måder.

Langt hen ad vejen tænker jeg, at mange af de udfordringer jeg har, og som jeg møder mange klienter der har, er et livsvilkår for den livsstil vi har valgt. Der er ikke rigtig nogen af os der er truet på vores eksistens, som så mange andre steder i verden, men vi er alligevel stille og rolig ved at grille os selv, med stress, forventninger og ude- og indefra kommende pres.

Jeg har rigtig mange i behandling med problemstillinger der udspringer af en presset livsstil, hvilket i min optik bl.a. omfatter

  • dit arbejdspres
  • hvad du har med dig af traumer og historie
  • din nuværende livssituation
  • dine håndteringsmekanismer
  • hvordan du spiser
  • hvordan du træner
  • hvordan du tænker osv…

Nogle af tingene kan du ændre på fra i dag til i morgen, nogle kan du ændre over tid, andre er ikke til at flytte på (lige nu i hvert fald).
Jeg ser altid på det som et samlet system med en masse knapper som man kan skrue op og ned på. Vi er alle kun udstyret med ét ”batteri” der skal give energi til alt hvad vi foretager os, mentalt og fysisk, og er der skruet op på max på alle knapperne, giver det sig selv at vi er i risiko for at løbe tør for ”strøm”.

Jeg fungerer rigtig godt i billeder, men det er jo ikke sikkert du gør det, så lad mig prøve at forklare nærmere.

Har du nogle gamle traumer, som du måske ikke har fået kigget på, en hverdag med en 60 timers arbejdsuge, en dum chef, en mor der ligger for døden, lever du af hurtig mad, kaffe og sukker for at holde dig kørende, træner du hårdt og tungt og håndterer du presset ved at slå dig selv i hovedet med, at du ikke synes du kan leve op til det hele, så er der skruet ret højt op på alle knapperne.

Kunsten ligger i at få identificeret dine ressourcer i det – altså hvad kan du flytte på her og nu. Mors dødelige sygdom er formentlig ikke noget du kan ændre på, de gamle traumer, måske – men nok ikke fra i dag til i morgen, chefen og de 60 timers arbejdsuge er nok værd at kigge på eller i hvert fald tage stilling til, håndteringsmekanismerne er noget du kan gå i gang med nu, men også et projekt der vil tage noget tid.

Så hvad kan du ændre på lige nu?

Du kan ændre din kost, du kan ændre din træning, du kan få behandling (som f.eks. akupunktur eller noget andet der arbejder holistisk) og du kan begynde at få identificeret hvad der giver dig energi og hvad der dræner dig for energi, så du har mulighed for at vælge flere af de ting der giver dig energi til og nogle af de andre fra. Betragt det som at du sætter dig selv i oplader, som du ville gøre det med din telefon, når den er ved at løbe tør for strøm.

Hvad du vælger at spise kan basalt set deles op i hvad der fylder dit batteri op og hvad der dræner dit batteri. Træningsmæssigt er det super vigtigt at kigge på om den måde du træner på, passer til der hvor du er i dit liv. Hvis dit batteri er fladt er det f.eks. ikke så hensigtsmæssigt at løfte tungt 5 gange om ugen, så vil det være bedre at dyrke yoga 3 gange om ugen eller f.eks. træne med en psykomotorisk terapeut.
Lang historie kort (selvom det nok er lidt for sent), så handler stresshåndtering (eller hvad vi nu skal kalde det) rigtig meget om:

  1. Tag stilling til om du synes det fungerer for dig sådan som det er nu. Hvis ikke, skal du gøre noget andet end det du har gjort hidtil.
  2. Gør dig klart at det kun er dig der kan ændre din situation.
  3. Identificer dine udfordringer – hvad tager energi fra dig?
  4. Identificer dine ressourcer – hvor kan jeg handle?
  5. GØR flere af de ting der gør dig glad, om det er at kigge op når solen skinner, være sammen med nogle mennesker der gør dig glad, se flere sjove film eller hvad det nu må være for dig.
  6. Skær sukker, kaffe, hurtige kulhydrater og fast food fra.
  7. Spis masser af grøntsager, helst 50% af din kost.
  8. Tag, realistisk, stilling til om det er noget du kan gøre selv eller om du skal have en hånd udefra, værende en behandler, en ven eller en anden. Er man presset er det ikke tidspunktet at begynde at ekspermentere med kure du har fundet på nettet, sørg for at rådføre dig med én der kan sammensætte noget der passer til dig!

Sagen er den, at når du starter med at fylde på maskinen, så vil det give dig energi til at få kigget på nogle af de mere langsigtede projekter – også selvom det virker uoverskueligt lige nu…

Reklamer